Karriere

AF er ingeniørstudentenes drømmearbeidsgiver

– Kampen om talentene er beinhard. Derfor er det ekstra gledelig å motta anerkjennelsen som bransjens mest attraktive arbeidsgiver blant ingeniørstudentene, sier Annette Strøno, rekrutteringssjef i AF.

Universum Student Survey 2022 er en undersøkelse hvor 10.947 studenter ved 24 utdanningsinstitusjoner har rangert arbeidsgivere etter attraktivitet. AF Gruppen, som hører til i kategorien «Engineering/Natural Sciences», rangeres som nummer 13 blant ingeniørstudentene og er fortsatt best i klassen i sin bransje. Blant kvinner klatrer AF åtte plasser.

- Det er en glede at ingeniørstudentene i større grad får øynene opp for oss, og at anseelsen for bransjen som helhet øker. Hos oss får studentene muligheten til å kickstarte karrieren ved å bidra til å løse noen av vår tids viktigste samfunnsoppdrag, og det opplever vi at trigger dem, forteller Strøno.

Investerer i studentene

AF har de siste årene hatt kraftig vekst, både i omsetning og antall ansatte. For å sikre nye, dyktige medarbeidere med på laget er det lagt ned en stor innsats i arbeidet med rekruttering og Employer Branding.

- Et av AFs suksesskriterier er vår tidløse strategi om å utvikle egne ledere internt og gi dem tidlig ansvar. Vi invester mye i talenter som forhåpentligvis skal jobbe i AF lenge og utvikler dem videre gjennom bransjens beste karriereutvikling.

Så attraktive er faktisk studentene for AF at de kan vinne gratis bolig i et år.

- Blant tiltakene som har satt oss på kartet er rekrutteringskonkurransen «Kampen om AF-Kollektivet» som vi har truffet blink med. Selv om det bare er noen få som vinner førstepremien, har vi skapt en arena der vi kommer i kontakt med svært mange dyktige studenter, og flere av dem har sikret seg både sommerjobber og faste stillinger i AF i etterkant av konkurransen, sier hun.

Krevende kamp om talentene

Det siste året har AF merket en endring i rekrutteringskampen. Samtidig som arbeidsmarkedet har sett et oppsving i antall ledige stillinger, blir rekrutteringskampanjene stadig mer kreative.

- Kampen om ingeniørstudentene er hard, men utrolig viktig når vi skal fortsette å rekruttere de beste folkene. Det kreves mer av oss nå enn å stå på stand på studiestedene og fremsnakke selskapet. Studentene ønsker å få en følelse av hvordan det er å jobbe i selskapet, og vi må ha en mer personlig tilnærming til dem om vi skal skille oss ut i mengden. Det har vi truffet godt med i AF-kollektivet, forklarer rekrutteringssjefen.

Fremover har AF store vekstambisjoner, og vil trenge mange nye medarbeidere med på laget.

- Vi når ikke de målene om vi ikke får med oss morgendagens talenter. Heldigvis kan vi love potensielle AF-ere en arbeidsplass med høy trivsel i et felleskap der alle er like mye verdt, og det håper vi trigger dem i kombinasjon med kreativ rekruttering.

Siv landet drømmejobben i AF

Landet jobb hos drømmearbeidsgiveren

Hvert år ansettes et stort antall nyutdannede studenter rett fra skolebenken. Denne høsten skal rundt 50 ferske AF-ere ta fatt på arbeidslivet for første gang. En av dem som sikret seg fast jobb i fjor var Siv Kaarstad som jobber som prosjektingeniør i AF Bygg Oslo. Hun hadde allerede gjort seg godt kjent med AF gjennom både et år som vinner og beboer i AF-kollektivet og sommerjobb.

- Jeg fikk et veldig godt inntrykk av AF gjennom sommerjobben og konkurransen om kollektivet. Der ble jeg godt kjent med selskapet, fikk være med ut på prosjekter og fikk testet ut hvordan arbeidshverdagen til en prosjektingeniør er. Å ha så varierte dager trivdes jeg godt med. Da var det enkelt å søke seg til AF når studiene var fullført, forteller hun.

Kaarstad har stor tro på mer kreativ rekruttering, og mener arbeidsgiverne har mye å hente på å synliggjøre hva jobben faktisk går ut på.

- Å invitere med studenter ut i prosjekt og gi muligheten til å snakke med nyutdannede tror jeg blir enda viktigere fremover. Som student sitter man med mange spørsmål om hva som venter når arbeidslivet starter. I tillegg var det sosiale avgjørende for meg. Som student ønsker man å være trygg på at man kommer til et sted med hyggelige kollegaer, og et godt og sosialt arbeidsmiljø. Det får man absolutt tatt tempen på både gjennom AF-kollektivet og sommerjobb.