E39 Kristiansand vest-Mandal øst er et stort prosjekt som omfatter 19 kilometer firefelts motorvei med tre store planfrie kryssområder, 46 konstruksjoner og fem to-løps tunneler. Hele anlegget er modellbasert, det vil si at det er bygd uten bruk av tegninger på papir. Nye Veier er byggherre.
Byggestart var 5. oktober 2018. Nå er det opp til prosjektdirektør Olav Groven og teamet hans i AF Anlegg å få ferdigstilt og overlevert prosjektet til en kontraktsverdi av 4,7 milliarder kroner.
– Selv om vi nærmer oss ferdigstillelse av prosjektet, er vi først og fremst opptatt av å løse de utfordringene som står overfor oss i denne fasen på en best mulig måte slik at vi til høsten kan oppsummere at vi klarte å fullføre og overlevere slik vi hadde planlagt. Vi er en fokusert og dedikert gjeng som jobber målrettet i den viktige fasen vi nå er inne i, sier Groven.
Vi møter prosjektdirektøren på kontoret i 2. etasje på brakkeriggen på Mjåvannsveien, der AF har etablert kontor, forlegning, kantine og riggområde. I de mest intense periodene har 400 arbeidsfolk bodd her. Nå er aktiviteten i prosjektet noe lavere, men fortsatt er det arbeid som gjenstår.
Frem mot sommeren blir de fysiske arbeidene ferdigstilt. Det vil si at selve veien og installasjonene innenfor sikkerhetssonen blir ferdig. Gjennom sommeren skal anlegget testes og kontrolleres av tredjepart og av veimyndighetene, slik at det er klart til overlevering og trafikkpåsetting til høsten.
– Fasen med testing og godkjenning fram til veiåpning og er en annen type arbeid enn når vi har full produksjon. Det er mange detaljer og mye dokumentasjon som skal foreligge på et topp moderne veianlegg. Det krever at vi har god kontroll, også på de ikke-fysiske aktivitetene, sier Groven.