47 konstruksjoner
På kjøretur gjennom det nye veianlegget diskuterer Pauline Frydenlund og delprosjektleder Frederik Spang ivrig hvilken skjæring som er penest. Pauline holder en knapp på kurven vest for Tverråna bru, når lyset treffer på en bestemt måte. For øvrig synes hun det er vanskelig å trekke fram én ting som er blitt spesielt bra.
– Hvert sted har sin greie. Det man kanskje ikke tenker så mye over når man kjører er alt som er i bakken og i veggene – alt av teknisk utstyr og rør, muffer og koblinger mellom bru og vei. Bare jobben med å tilbakefylle en halv meter om gangen inntil alle konstruksjonene er en kjempejobb. Og så er det aldri noen som ser det.
Frederik Spang er delprosjektleder med ansvar for konstruksjoner, det vil si alt av bruer, kulverter og tunnelportaler – pluss én viltovergang. Til sammen dreier det seg om 47 konstruksjoner på den nye veien. Å trekke fram ett byggverk er vrient.
– Trysfjordbrua er en spenstig bru. Det er mye man kan si om den. At det bare er én konstruksjon blant 47 er spesielt. Rossevann bru består av to ekstremt flotte konstruksjoner som er bygget med ILM-metoden, eller lanseringsmetoden. Bukkesteinbrua består av tre bruer ved siden av hverandre og er også spesiell, sier Frederik.
Når han skal vise fram én bru, velger han den litt unnselige Mjåvannsknuten overgangsbru. Brua går over den nye motorveien og fungerer som en portal til bymarka. Brua brukes til skogsdrift og av folk som skal på tur.
– Det er den minste brua på prosjektet. Jeg liker den for sitt enkle uttrykk, sier Spang.