Stort prosjekt
Under hovedstaden bygges et nytt tunnelsystem for distribusjon av drikkevann. Tunnelene er en del av prosjekt Ny vannforsyning i Oslo, som skal sørge for at hele Oslos befolkning har tilgang på trygt og godt drikkevann, også hvis noe skulle skje med dagens vannforsyning. Oslo kommune ved Vann- og avløpsetaten er byggherre, og arbeidsfellesskapet JV AF Ghella er en av entreprenørene som jobber på det store prosjektet.
På JV AF Ghellas riggplass på Stubberud like ved Alnasenteret har betongleverandør Ølen Betong etablert en egen betongfabrikk. Fabrikken, eller blandeverket, består av tre siloer pluss containere, brakker og pumpeanlegg. Her blandes sand, sement, vann og tilsetningsstoffer. En fordel med denne løsningen kontra levering av ferdig betong er enklere logistikk, forklarer Ove Ugelstad, prosjektsjef i Ølen Betong.
– Vi har tre hybrid betongbiler som kjører mellom blandeverket og sprøyteriggen. Bilene går på HVO, eller fornybart drivstoff, og betongtrommelen er elektrisk. Bilene forurenser ikke når de fylles og tømmes, og kjørestrekningen er mye kortere enn om de skulle hentet betong på Sjursøya eller et annet sted, sier Ugelstad.
Han legger til at den første helelektriske betongbilen ble levert til prosjektet 29. juni, og at ytterligere to elektriske betongbiler settes i drift i august og oktober. Da vil all betong fraktes med el-betongbiler.
En annen gevinst med å ha et blandeverk på stedet er at det åpner for mer fleksible leveranser.
– Det er en fordel at formennene som bestiller betongen har radiokontakt med blandeverket. Skulle det skje noe i tunnelen, kan de utsette leveransen på kort varsel, sier Ugelstad.
Prosjektledelsen i JV AF Ghella jobber aktivt for å minimere miljøbelastningen til prosjektet, og lanserte derfor løsningen som reduserer prosjektets klimafotavtrykk sammenlignet med hva som ble tilbudt. Aksept fra Vann- og avløpsetaten var avgjørende for at tiltaket kunne realiseres.
– Prosjektet har kommet med en løsning for å få til lokal produksjon av betong, og dette bidrar totalt sett til å redusere utslippene. Sikkerhetsmessig er det også positivt siden det blir mindre trafikk med store betongbiler i bytrafikken. Vi ønsker å være et foregangsprosjekt innen miljø, sier miljøleder Tom Erling Moen i AF Gruppen.