Foruten dumperne er elektriske hjullastere og en elektrisk veihøvel satt i drift på prosjektet. Veihøvelen er den første i sitt slag i verden. Prosjektledelsen jobber kontinuerlig med å få på plass nye elektriske maskiner til erstatning for fossildrevne maskiner.
– Drivstoff utgjør en stor del av våre klimagassutslipp og mye av drivstofforbruket er knyttet til masseflytting. Derfor er det ekstra viktig at disse maskinene elektrifiseres, sier Nora Omdal Schjoldager, klima- og miljøsjef i AF Anlegg.
– Samtidig må vi ha med oss en kost-nytte-tankegang, spesielt når det gjelder å redusere klimagassutslipp. For de store maskinene er elektrifisering dyrt og ventetiden er lang, så det er viktig at vi ikke velger bort andre tiltak som kunne gitt større klimagasskutt per krone. Når det gjelder personkjøretøy er disse i flere prosjekter elektrifisert allerede og utskiftingen her går raskt.
Elektrifisering av maskinparken er bare ett av mange tiltak for å få ned klimautslipp på anleggsprosjekter. Mindre bruk av ressurser, lavkarbonbetong og endring av konstruksjoner kan både gi lavere utslipp og mindre inngrep i naturen. På prosjektet E6 Roterud-Storhove i Innlandet ble det i samhandlingsfasen utviklet et nytt brukonsept som sparer miljøet for utslipp av 20.000 tonn CO2-ekvivalenter.
– Vår bransje bidrar til store klimagassutslipp, men det er nettopp det som er motiverende. Når volumene er så store, gir selv små endringer store kutt. Vi begynner å få bedre tall på klimagassutslippene våre, både de direkte og de indirekte og vi skal, sammen med resten av AF Gruppen, halvere klimagassutslippene i våre prosjekter innen 2030, sier Nora Omdal Schjoldager.