Bygg, Karriere

Grep muligheten

På Brekketunet i Ås har flere enn Henrik fått nye roller underveis i prosjektet. Etter at Henrik gikk fra anleggsleder til prosjektleder i januar 2023, tok driftsleder og fremdriftskoordinator Mads Fernløf over som anleggsleder. I tillegg ble nyansatte Markus Lahtinen prosjekteringsleder da Michael Steen gikk inn i ledergruppen til AF Bygg Østfold.

Brekketunet består av 146 leiligheter fordelt på fem bygg rundt et fellesområde kalt «Kvartalslekeplassen» med lekestativ og sitteplasser. På tre av byggene er det i tillegg takterrasser som også har regnbed for god overvannshåndtering. Fire av byggene er overlevert til OBOS og Løvenskiold. Det siste bygget leveres i januar 2024. Prosjektet har til nå verken hatt H1- eller H2-skader * og skal miljøklassifiseres etter BREEAM med Very Good som mål.

Nå så langt du vil

Etter to år som tømrer ønsket Henrik å få en enda større forståelse for hele byggeprosessen. Han valgte derfor å ta teknisk fagskole og jobbet i etterkant noen år som prosjektleder i et mindre entreprenørfirma i Oslo. I AF Bygg Østfold startet han som HMS- og driftsleder i 2018 og har stort sett hatt alle rollene i et prosjekt.

-Det som er fint med AF er at du kan nå så langt du vil. Min erfaring er at det viktig er at du står på og jobber godt i de rollene du har. Du må gripe de mulighetene du får. Veien til mål er ikke alltid er en retning. Ønsker du å bli prosjektleder kan du jobbe som drift- og anleggsleder, eller via økonomi dersom man ønsker det, sier han.

Tar over som kvalitetssjef

En annen som har fått nye muligheter i prosjektet er Henriette Schüssler. Etter å ha fullført jobben som kvalitetsleder på Brekketunet, tar hun på nyåret over som kvalitetssjef for hele AF Bygg Østfold. Først vil hun gjøre unna ferdigbefaringer og overleveringer av de siste leilighetene på Brekketunet. Erfaringen fra Brekketunet har gitt ekstra motivasjon til den nye rollen.

- Jo mer jeg har jobbet med kvalitet, jo morsommere blir det. KS-rollen krever at du setter deg inn i alle fag selv om du ikke har ansvar for dem. I AF Bygg Østfold har vi fokusert mye på risikovurdering av kvalitet på de ulike fagene i de ulike fasene. Her har vi hentet inspirasjon fra HMS-kulturen vår. Dette har gjort oss enda bedre rustet til å prioritere og stille de rette spørsmålene overfor våre underentreprenører. Denne erfaringen vil jeg ta med meg videre i min nye rolle, sier Henriette.

*

H1 - Antall fraværsskader og alvorlige personskader uten fravær, inkludert underentreprenører, per million utførte timer

H2 - Antall fraværsskader + antall skader med medisinsk behandling + antall skader som har ført til alternativt arbeid, inkludert underentreprenører, per million utførte arbeidstimer​

Utviklingsmuligheter i AF Gruppen

Fakta: Uviklingsmuligheter i AF

AF har tradisjon for å gi tidlig ansvar gjennom trening i linjen og kompetanseutvikling i AF-Akademiet.

Henrik startet i AF Bygg Østfold i 2018, og har til ti års erfaring som leder fra AF og fra et annet entreprenørselskap.  Han er fagskoleingeniør med bakgrunn som tømrer. Han har fullført lederkurs 1,2 og 3 i AF-Akademiet.

Henriette har jobbet med ettermarked og kvalitet siden hun startet i AF Bygg Østfold i 2020. Hun har gjennomført lederkurs 2 i AF Akademiet, og har Bachelor i Konstruksjonsteknikk og i Økonomi og administrasjon.