Hopp til hovedinnhold
Anlegg

Kjører 1000 lass per dag

Stort apparat

Rullebane, oppstillingsplass og bygninger krever store tomtearealer. Grunnarbeidene til den nye flyplassen i Fagerlia like øst for Mo i Rana omfatter mye sprengning og masseflytting. Alle masser brukes internt på anlegget, noe som er gunstig for prosjektets klimaregnskap ved at man unngår massetransport ut av området og etablering av deponier. 

Til sammen skal rundt 4,5 millioner faste kubikkmeter fjell sprenges og etableres som fyllinger. I tillegg skal 1,5 millioner kubikkmeter løsmasse flyttes, og på toppen av dette kommer 900.000 tonn ferdigvarestein som skal bygges inn til grøfter, veier og fundamenter. 

Arbeidet krever en god plan og stiller store krav til folk, utstyr og logistikk. Prosessen starter med sprengning. Dette gjøres i hovedsak etter arbeidstid, når anleggsområdet er tømt for folk. Tidlig om morgenen går maskinførerne i gang med pigging av store steinblokker, lasting, transport, tipping, utlegging og komprimering. I underkant av 100 anleggsmaskiner er i sving. 

Laster på to minutter

Et typisk lastesett består av én gravemaskin og tre tipptrucker. Ute på den østlige delen av flyplassområdet kan man se hvordan maskinene jobber sammen i en jevn og effektiv syklus. Tipptruckene lastes, kjører til fyllingen hvor det skal tippes, og returnerer tomme. Når en tom tipptruck kommer fram til gravemaskinen, er en av de andre tipptruckene ferdiglastet og starter på turen til fyllingen. 

Maskinfører Alexander Selven rygger rutinert den store CAT 775 tipptrucken mot gravemaskinen, som står klar med 10 tonn stein i skuffa. 

– Jeg sikter på tennene på skuffa til gravemaskinen, for de skal gå langs kanten av kassen. Gravemaskinføreren skal bare slippe steinen fortest mulig. Hver skuffe tar cirka ti tonn, så han bruker sju skuffer på å fylle opp kassa. Hvis han laster ganske jevnt, tar det to minutter. Så det går radig, ler Selven mens trucken dirrer under vekten av en ny ladning med sprengstein som slippes i kassa. 

Bygges på steinfylling

På fyllingen der Selven leverer lasten, jobber en bulldoser kontinuerlig med å jevne ut massene. Samtidig er en vals i ferd med å komprimere dekket.  

I februar 2024 ble det jobbet intensivt med fyllingen til terminalbygget. På det meste skal fyllingen være nærmere 40 meter høy. Sprengstein legges ut i lag på to meter, og setningen kontrolleres nøye.

Bare på denne fyllingen tømmes omkring 500 lass om dagen, anslår Iver André Josten, produksjonsleder sprengning og masseflytting.  

– Hovedprioriteten er å få fylt opp fyllingen til terminalbygget. Fyllingen må settes over noen måneder før vi begynner å bygge. Vi har flere setningsmålere som vi gjør ukentlige målinger med. Da kan geoteknikerne følge med og gi klarsignal om når det er forsvarlig å begynne å bygge, forklarer Josten. 

Gudbrandsdølen er ikke ukjent med å jobbe på store anleggsprosjekter. Han var blant annet med på motorveiprosjektet E18 Tvedestrand-Arendal. Josten legger imidlertid ikke skjul på at det er stas å bygge flyplass. 

– Det er spennende å være med på. Det er rift om å være med på masseflyttingen, og prosjektet er enormt stort. Vi er avhengig av å ha produksjon på sprengning hele tiden for å være sikre på at vi har stein, sier produksjonslederen. 

Registrerer hvert lass

I et kontor på anleggsområdet sitter prosjektingeniør Fredrik Tholvsen og overvåker produksjonen. Hver anleggsmaskin monitoreres i sanntid, og i dataverktøyet Ditio registreres data knyttet til hvert eneste lass. En skog av grønne og røde markører viser nøyaktig hvor hver dumper har hentet hvert lass og hvor det er tippet. 

– I går var det faktisk over 1000 lass, konstaterer Fredrik mens han navigerer rundt i dataprogrammet. 

– Vi følger hver dumper, type last, hvem som har lastet massen på dumperen, hvor det kjøres til og hva som er formålet med kjøringen. Kjører vi til mellomlager eller til permanent fylling, eller er det snakk om snørydding? Sånne ting kan vi skille ut. 

– Hvorfor er dette viktig å holde rede på? 

– Det er for å ha oversikt over produksjonen, og det sier noe om hvordan vi ligger an i forhold til fremdriftsplanen. Vi får også dokumentert ulike massetyper som vi kjører til forskjellige områder. Gjennom erfaringene vi har gjort i prosjektet, har vi oppdaget flere bruksområder, som for eksempel gjennomsnittlig kjørelengde på forskjellige områder. 

Dataene som samles inn, settes sammen til Power BI-rapporter. Systemet holder rede på produksjonen og gjør det mulig å fange opp mulige flaskehalser ved å sammenligne syklustider og ventetid. Data om produksjonen til hvert skift legges ut på prosjektets informasjonsskjermer. 

– De som jobber ute, er veldig nysgjerrige på hvor mye de har produsert og kjørt, og de setter pris på tilbakemeldinger. Når vi viser det fram og sammenligner med forrige skift, oppstår det litt sunn konkurranse. Både arbeidslederne og dem som jobber ute ser hvor mye de har produsert i forhold til forrige skift, og da vil de selvfølgelig ligge øverst, sier Tholvsen. 

God fart i produksjonen

I 2027 skal den nye lufthavnen stå klar. AF Anlegg bygger en komplett flyplass med vei, infrastruktur, flytekniske installasjoner, terminalbygg og driftsbygg. Prosjektet omfatter dessuten bygging av 3,5 kilometer sykkelvei mot Mo sentrum pluss vann- og avløpsanlegg og etablering av annen nødvendig infrastruktur. Kontraktsverdien er på 3,2 milliarder kroner eksklusiv merverdiavgift og opsjoner. Avinor er byggherre. 

God produksjon i det tunge anleggsarbeidet tidlig i prosjektet er avgjørende for å holde tidsplanen. En viktig faktor er solide og godt vedlikeholdte transportveier. Hovedtransportåren er bred nok til at de store tipptruckene enkelt passerer hverandre.

Iver André Josten har parkert pickupen og ser på mens dumperne med en totalvekt på rundt 115 tonn suser forbi.

– Når du hører at det kviner i girkassen, vet du at maskinen holder god fart. Og når du ser hvordan de møtes nede på sletta der, er det faktisk litt rørende, mener Josten.