Hopp til hovedinnhold
Anlegg

Slik blir nye E6 ved Lillehammer

Godt synlig fra E6

Den nye veien bygges mellom Storhove i Lillehammer kommune og Granrudmoen i Øyer kommune. 4,5 kilometer av veien blir firefelts motorvei med 110-grense. Fåbergtunnelen, en toløps tunnel på 2,8 kilometer, inngår i denne delen av veien.  

Resten av strekningen blir en opprustet versjon av dagens E6. Dette dreier seg om en strekning på 5,1 kilometer. Fartsgrensen blir 90 kilometer i timen. 

Fåbergtunnelen drives både nordfra og sydfra. Anleggsområdene på Ødegården i nord og på Storhove i syd er godt synlige når man kjører langs E6. Like ved Swix-bygget på Storhove ligger anleggsområdet og tunnelåpningene i det som er en kompleks del av prosjektet. 

– Det ser ut som et voldsomt inngrep på Storhove-siden nå, med rørspuntvegg innkledd i Glava-matter, sier Anja Krohn Bjørnstad, prosjektleder i AF Anlegg. 

Dette inngrepet er midlertidig og var nødvendig for å komme i gang med driving av tunnelen. Tunnelløpene skal forlenges med betongportaler. Dermed kan masser fylles tilbake slik at skråningen opp mot fylkesveien blir omtrent som den var tidligere. I november startet underentreprenør Strøm Gundersen arbeidet med tunnelportalene.  

AF Anlegg bygger ny E6 mellom Lillehammer og Øyer for Nye veier
STORHOVE: Arbeidet med tunnelportalen i det nordlige løpet var godt i gang i november.

Mye logistikk

Portaler og fyllinger er deler av et kjempestort puslespill som må legges for at prosjektet kan gjennomføres som planlagt. Alt må gjøres i riktig rekkefølge, og innen september 2025 må mange ting være på plass. Da stanser nemlig togtrafikken i to uker, og de ukene må veibyggerne utnytte maksimalt. 

– Da skal vi grave bort eksisterende E6, rive dagens jernbanekulvert og løfte på plass en stålrørskulvert. Ny firefelts E6 skal re-etableres over kulverten, og en lokalvei skal under E6 og over jernbanekulverten, forteller Anja Krohn Bjørnstad engasjert. 

– Så skal vi ha en omkjøring av dagens E6 via fylkesvei 2522, som ligger over tunnelportalene. Derfor er Storhove-området nå en kritisk komponent. 

Anja er assisterende prosjektleder i AF Anlegg på prosjekt E6 Storhove-Øyer. Nye Veier er byggherre. November 2024
HOLDER STYR PÅ ARBEIDENE: Anja Krohn Bjørnstad er prosjektleder på E6 Storhove-Øyer.

Storhove-siden har vært et utfordrende område, både på grunn av kompleksiteten og på grunn av krevende grunnforhold. Grunnforholdene har gjort det krevende å etablere påhugg i berget og starte tunneldrivingen. Tunnelarbeiderne måtte bruke fire kilometer med selvborende stag for å forsterke berget i den innledende fasen. 

1000 salver

Ved utgangen av oktober var halvparten av Fåbergtunnelen ferdig drevet, og prosjektet kunne feire salve nummer 1000.  

I slutten av november nådde prosjektet nok en milepæl. Da ble E6-trafikken lagt om slik at breddeutvidelse og oppgradering av dagens E6 nord for den nye tunnelen kunne starte. 

I tillegg til ny veg, omfatter prosjektet også bygging av 2,5 kilometer gang- og sykkelveg og 1 kilometer fylkesveg. Den nye strekningen av E6 skal være ferdig i desember 2026. 

Erik Frogner tar en selfie med samferdselsministeren.
STATSRÅD-BESØK: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) besøkte prosjektet i juni. Her stiller han opp på en selfie med AF Gruppens avdelingsdirektør Erik Frogner. Prosjektdirektør Kristian Nilsplass til venstre.

Del av større plan

AF Gruppen utfører prosjektet for Nye Veier. Norconsult er rådgiver. Klima- og miljøtiltak er tillagt stor vekt i vegprosjektet.  

Gjennom utviklingen av prosjektet er klimaregnskapet forbedret med 25 prosent sammenlignet med den opprinnelige planen. Prosjektet baserer seg i høy grad på gjenbruk av dagens E6, og gamleveien som blir overflødig på grunn av ny trasé og tunnel, skal tilbakeføres til natur. Prosjektet vil føre til 40 dekar netto overskudd av dyrket mark. 

Strekningen Storhove-Øyer er del av den større utbyggingen av ny E6 gjennom Innlandet. Den nye E6 skal bidra til økt trafikksikkerhet og bedre trafikkavvikling, og veien skal stimulere til vekst og utvikling i regionen. 

Nye Veier, AF Gruppen og Norconsult samarbeider også om den 23 kilometer lange nabostrekningen Roterud-Storhove. Her har Nye Veier antydet at utbyggingskontrakten kan signeres i løpet av første kvartal 2025. 

– Vi er klare til å bygge og gleder oss til å sette spaden i jorda så snart alle formaliteter er i orden, sier avdelingsdirektør Erik Frogner i AF Anlegg. 

Entreprenør, byggherre og gjester. 10.01.24
MILEPÆL: I januar 2024 ble første salve skutt i Fåbergtunnelen. Ti måneder senere var halvparten av tunnelen ferdig drevet.