Godt synlig fra E6
Den nye veien bygges mellom Storhove i Lillehammer kommune og Granrudmoen i Øyer kommune. 4,5 kilometer av veien blir firefelts motorvei med 110-grense. Fåbergtunnelen, en toløps tunnel på 2,8 kilometer, inngår i denne delen av veien.
Resten av strekningen blir en opprustet versjon av dagens E6. Dette dreier seg om en strekning på 5,1 kilometer. Fartsgrensen blir 90 kilometer i timen.
Fåbergtunnelen drives både nordfra og sydfra. Anleggsområdene på Ødegården i nord og på Storhove i syd er godt synlige når man kjører langs E6. Like ved Swix-bygget på Storhove ligger anleggsområdet og tunnelåpningene i det som er en kompleks del av prosjektet.
– Det ser ut som et voldsomt inngrep på Storhove-siden nå, med rørspuntvegg innkledd i Glava-matter, sier Anja Krohn Bjørnstad, prosjektleder i AF Anlegg.
Dette inngrepet er midlertidig og var nødvendig for å komme i gang med driving av tunnelen. Tunnelløpene skal forlenges med betongportaler. Dermed kan masser fylles tilbake slik at skråningen opp mot fylkesveien blir omtrent som den var tidligere. I november startet underentreprenør Strøm Gundersen arbeidet med tunnelportalene.