Noe av det mest givende jeg gjør er å være på prosjektbesøk. Å komme tett på og se entreprenørånden og innsatsen som legges ned i prosjektene våre er til stor inspirasjon. AF Gruppen utfører årlig over 2 000 små og store prosjekter. Blant annet bygger vi veier, vannforsyning, skoler og sykehus, og strukturer rives og gjenvinnes.

AF-kulturen kjennetegnes av systematisk arbeid med helse, miljø og sikkerhet. Målet er at alle skal komme trygt hjem fra jobb hver dag, og derfor inkluderes både egne medarbeidere og ansatte hos underentreprenører i våre statistikker for sikkerhet. Gode sikkerhetsprestasjoner krever at vi opprettholder god risikostyring og høy etterlevelse i hele organisasjonen, og det er gledelig å se at utviklingen var positiv i 2023.

2023 har vært et todelt år for AF. På den ene siden har vi levert svært sterke resultater i Anlegg og Energi og Miljø. For virksomhetsområdet Bygg er lønnsomheten forbedret. På den andre siden har massive nedjusteringer av prosjektestimater i de tidligere Betonmast Sverige-enhetene, Betonmast Boligbygg og i ett offshoreprosjekt medført svak lønnsomhet for AF samlet sett. Det er vi ikke tilfredse med.

2024 er siste år i inneværende strategiperiode, med ambisiøse mål om lønnsom vekst. Gjennom våre strategiske initiativer skal vi øke vår konkurransekraft og fremme lønnsom vekst. Våre prosjekters påvirkning på klima og miljø tillegges stadig større betydning. Vi er godt posisjonert og har over tid bygget ledende kompetanse for å levere kostnadseffektive prosjekter med høy kvalitet og med omtanke for miljøet. Tett samarbeid med kunder og leverandører er avgjørende for å finne løsninger som møter fremtidens behov.

Innovasjon og bruk av digitale løsninger og kunstig intelligens har en naturlig plass i vår prosjektvirksomhet. I tillegg investerer vi i venture-selskaper som kan være med å forme byggenæringen. Utviklingen bidrar til en næring som er attraktiv for de unge, både kvinner og menn. For oss er det en prioritert oppgave å løfte bransjens attraktivitet ytterligere. Ikke minst ønsker vi å vise frem både mulighetene i næringen og de spennende prosjektene vi i AF er med på å gjennomføre.

Folka er vår fremste verdi. Felles for de som jobber i AF er høy trivsel og arbeidsglede, noe vi nylig fikk bekreftet gjennom vår omfattende medarbeidertilfredshetsundersøkelse. Vi har tro på at trivsel skaper et engasjement som gjør at vi i fellesskap kan levere gode og fremtidsrettede tjenester.

Ringvirkningene av den geopolitiske situasjonen skaper fortsatt stor usikkerhet i markedet og vil kunne påvirke aktiviteten den kommende tiden. Derfor er det gledelig at vi går inn i 2024 med en solid ordrereserve og motiverte medarbeidere. Vår tilpasningsevne og gjennomføringskraft gjør at vi er godt rustet når markedet vender tilbake. Vi ser frem til å utføre enda flere samfunnsnyttige prosjekter i årene fremover.