Det er umulig å oppsummere året som har gått uten å nevne de ytre forholdene som har påvirket oss. Med covid-19-pandemien og tilhørende smitteverntiltak økte behovet for fleksibilitet og praktiske løsninger. Vi er heldige som har dyktige folk og prosjektorganisasjoner som har evnet å omstille seg og mobilisere til ekstra innsats. Året har også vist hvilken vilje og gjennomføringsevne som ligger i AF-kulturen. En rekke gode prestasjoner i prosjektene sørget for en sterk avslutning på året og et svært godt resultat for 2020.

I AF måler vi ikke bare økonomiske prestasjoner. Vi setter også sikkerheten til alle som jobber i, og for, AF høyt. Det skal være trygt å jobbe i våre prosjekter, og det ligger et gjennomgående sikkerhetsarbeid til grunn for alt vi gjør. Likevel ser vi at det glipper, og at konsekvensene av feil er alvorlige. Ved to tilfeller i 2020 ble utfallet dessverre fatalt. Disse hendelsene berører og preger oss, og er en sterk påminnelse om energiene vi omgir oss med. Vi må lære av våre feil og gjennomføre tiltak som kan forhindre at tilsvarende ulykker skjer igjen. Med en økning i alvorlige personskader og fatale hendelser, samt et sykefravær som er historisk høyt i AF-sammenheng, har hele organisasjonen en svært viktig jobb å gjøre for å bli bedre.

Året 2020 markerte slutten på en strategiperiode som var svært ambisiøs da vi la i vei i 2016. Fasiten på hvordan det gikk er klar, og vi kan feire nye medlemmer i AF-familien og en vekst som har vært høyere enn målsettingen. Når vi nå staker ut ny kurs for de neste fire årene, er vi vel så ambisiøse. Vi skal være Nordens mest lønnsomme entreprenør, og målsettingen er å ha en omsetning på 40 milliarder og 7 prosent driftsmargin i 2024. Målet om null alvorlige personskader og arbeidsrelatert fravær er en forutsetning for lønnsom vekst i AF. Ambisjonene skal innfris gjennom grundighet og hardt arbeid, samt skjerpet innsats og høyere etterlevelse i sikkerhetsarbeidet.

I den nye strategien er klima og miljø ett av fire konserninitiativer. Vi ønsker å redusere det relative fotavtrykket fra AF Gruppens virksomhet. Målet er, i forhold til omsetning, å halvere klimagassutslippene og avfallsmengdene som ikke kan gjenvinnes for hvert virksomhetsområde innen 2030. Dette er en naturlig del av vårt samfunnsansvar. Bærekraft er også lønnsomt og gir oss nye og spennende forretningsmuligheter. Disse mulighetene skal vi fortsette å jakte på.  Jeg mener at vi både er rustet og godt posisjonert for taktskiftet som kommer, fordi vi er nysgjerrige av natur og har en kultur som er tuftet på entreprenørånd og innovasjonsvilje.

De neste årene skal vi også opprettholde trykket på innovasjon og digitalisering, samt videreføre prioriteringen av samarbeid med kunder og leverandører. Ikke minst skal vi fortsette å satse på og utvikle folka våre. Disse initiativene, sammen med evnen til å ivareta både mangfold og en felles kultur, er viktige drivere for å opprettholde konkurransekraften.

Høydepunktene fra året som har gått er mange. Vi leverte historisk sterke resultater for 2020 og vi har gjennomført og fått tilførsel av mange gode prosjekter. Egne digitaliserings- og innovasjonsprosjekter har bidratt til at vi gjør ytterligere sprang i effektiviseringen av virksomheten. Vårt arbeid med mangfold, blant annet gjennom Diversitas-nettverket og #HunSpanderer, har bidratt til skarpere fokus og holdningsendring knyttet til ubevisst diskriminering. Ikke minst har vi vist hverandre omsorg og holdt trykket oppe i dager og måneder som har vært langt fra normale. Vi skal fortsette med å ta godt vare på hverandre, både de som jobber i og for AF. Det er en del av vårt sosiale ansvar.

Å få lede AF er et privilegium jeg har tatt fatt på med stor ydmykhet og takknemlighet. Jeg blir daglig inspirert og imponert over drivkraften og prestasjonsviljen som er i organisasjonen. Det gir meg stor tro på at vi skal nå våre ambisiøse mål frem mot 2024.

Amund Tøftum
Konsernsjef