Bygg

Bygger pasientrom på løpende bånd

Tre kontrakter

– Vi har overlevering i 2025, men fra juni 2024 er det fortløpende ferdigbefaring. Nå mot slutten av mai er vi 70 prosent på vei, sier Per Ola Bredvold.

Han er anleggsleder for AF Bygg Østfolds kontrakt som omfatter innvendige arbeider på sengebygget. Dette er det tredje store oppdraget AF Bygg Østfold utfører for Helse Sør-Øst ved det nye sykehuset i Drammen.

AF Bygg Østfold har tidligere satt opp råbygg og utført pelearbeider for sentralbygg vest og servicebygget. Den andre kontrakten omfattet yttervegger og tak for sentralbygget.

De innvendige arbeidene ved sengebygget omfatter blant annet brannisolering av bærende konstruksjoner, innervegger, betongarbeider, innerdører, gulvbelegg, våtrom, malerarbeider, trapper, rekkverk og spesialrom. Noen rom har spesielle krav til tetting slik at man kan ha overtrykk eller undertrykk i rommet. Det kan være aktuelt av hensyn til smittevern.

Lean

Arbeidene utføres etter prinsippene «lean» og «just in time». Lean innebærer i dette tilfellet at arbeidet deles opp i aktiviteter. Aktivitetene fordeles i «vogner» som settes sammen til et «tog». Så kjører «toget» gjennom områdene hvor det skal utføres arbeid.

– Vi har rundt 50 «vogner». I vogn 36 har vi gulvbelegg i korridor, mens vogn 37 utfører branntetting, himling og gulvbelegg på rommene, forklarer Per Ola Bredvold.

«Just in time»-prinsippet bygger på at varer og materialer leveres like før montering så man unngår lagring på byggetomta.

Men om metodikken er aldri så god, vil det alltid dukke opp ting som utfordrer fremdriften.

– Vi har blant annet en dørleveranse vi skulle hatt torsdag for montering fra mandag. Så får vi beskjed om at leveransen er tre uker forsinket. Da forplanter forsinkelsen seg med en gang. Men det er også dette som gjør jobben spennende og mer utfordrende, smiler han.

Unge slipper til

Per Ola er 27 år gammel, og prosjektet i Drammen er hans første som ansatt i AF Bygg Østfold. Han setter pris på de faglige utfordringene og et bra arbeidsmiljø med mange unge kolleger.

En av dem er fungerende prosjektleder Herman Andersen (30). Han tok over rollen da prosjektlederen gikk ut i foreldrepermisjon. Herman skal også bli far om ikke lenge.

– Det er to som er ute i foreldrepermisjon nå. Vi kaller dette barnefabrikken, ler Per Ola.

Herman har jobbet mye med tett hus-kontrakten. I likhet med mange kolleger i AF Bygg Østfold er han involvert i flere av prosjektene. Herman mener det har vært smart å blande erfarne og unge medarbeidere.

– Vi har hatt en del ringrever som har jobbet med drift og kvalitet. Det har gitt trygghet til de unge i prosjektet. Samtidig har de unge turt å utfordre etablerte sannheter og fått lov til å prøve seg, sier Herman.

Herman Andersen og Per Ola Bredvold forteller om et fint arbeidsmiljø på prosjektet.

De to viser rundt på byggeplassen, som ligger flott til på Brakerøya med Drammensfjorden som nærmeste nabo. Vendt mot sjøen er en åpen plass som er skjermet på tre sider av sykehusbyggene.

– Her kommer pasienthagen. Det blir et rekreasjonsområde for pasientene og utgjør hjertet i sykehuset, sier Herman.

Koordinering

Det nye sykehuset i Drammen er et stort prosjekt. Det skal være lokalsykehus, ha områdefunksjoner, det blir stråleterapi og lokaler for psykiatri. Styringsrammen er 14 milliarder kroner, ifølge Helse Sør-Øst.

AF Gruppen har vært til stede på sykehuset helt siden de gamle industribyggene som tidligere sto på Brakerøya skulle rives. Både grunnarbeider, tilkomstvei, energiløsninger og bygging av sykehuset har blitt utført av ulike enheter i AF Gruppen.

Jobben som AF Bygg Østfold har utført, er godt synlig. Tett hus-kontrakten omfattet fasader i tegl og aluminium på sentralbygget, i tillegg til glassfasade og taktekking.

Til sammen har opp mot 1100 personer fordelt på en rekke forskjellige bedrifter vært på jobb på sykehusområdet samtidig. Da er det mye som må samkjøres.

– Det har vært arbeid i høyden, under hverandre og ved siden av hverandre. Det har krevd mye koordinering. Men jeg må skryte av byggherren. De har vært veldig flinke og det går ganske smertefritt for seg, sier Herman.

Kompliserte grensesnitt

Et utslag av dette mangfoldet på byggeplassen er at det er veldig mange grensesnitt der arbeidet til én entreprenør slutter og noen andres arbeid begynner. Det har noen ganger ført til diskusjoner om hvem som har ansvaret for ting som er bygd. Fremfor alt stiller det store krav til koordinering på byggeplassen. Ett eksempel er glassgata som utgjør hovedfartsåren i sykehuset.

– Vi har bygget glassgata, og renna som samler opp regnvann er del av vår leveranse. Men det er noen andre som leverer sluk og en tredje leverandør som har kontrakt på oppstikket, altså avløpsrørene som løper gjennom stålsøylene, forklarer Herman.

Inngangspartiet består av en fagverkskontruksjon i stål med fasade av glass. Herman peker på to ståldragere som står ved siden av hverandre.

– Her er et grensesnitt mellom to leverandører. Du kan se små forskjeller på overflatebehandling og dimensjoner på materialet, sier han.

Per Ola og Herman i inngangspartiet.

I 8. etasje i sengebygg A må man ta på seg blå plastsokker før man går inn i korridoren. Denne delen skal overleveres i juni.

Pasientrommene har store vinduer og flislagte bad med dusj. Ved enden av korridoren er en glassvegg med fantastisk utsikt mot Drammensfjorden.

– Hvis man har mulighet til å ligge et ekstra døgn, kan man vurdere det, ler Herman.