Hopp til hovedinnhold

Omfattende betongarbeider i ny tunnel

Motorvei i tunnel

– Akkurat nå holder vi på med rømningsveier i hovedtunnelen. Der har vi fem støp og to prefabrikkerte rom per rømningsvei. Så har vi plasstøpte takelementer og slukkevannstasjonen, der er det mye støp, forteller Martin Hellström. 

Han er prosjektingeniør og jobber med oppfølging av kvalitet på betongkonstruksjonene som tar form i tunnelene under øya Lovön rett vest for den svenske hovedstaden. Her bygger AF Gruppen en del av den nye veien E4 Förbifart Stockholm.  

Motorveien blir 21 kilometer lang og skal binde sammen de nordlige og sydlige delene av byen. Drøyt 18 kilometer av veien går i tunnel nær byområder, under sjøen Mälaren, under naturreservat og nær verdensarvstedet Drottningholm.  

Vann- og frostsikring er en sentral del av arbeidet med tunnelen.

 

Mange arbeidsoperasjoner

Det er under øya Lovön, hvor Drottningholm slott ligger, at AF Gruppen sprenger tunnel og bygger vei. Trafikverket er byggherre. AFs prosjekt omfatter bygging av cirka sju kilometer motorvei i tunnel med to parallelle løp pluss seks kilometer rampetunneler. AF Gruppen har jobbet på prosjektet siden høsten 2020. 

Tunnelene var ferdig drevet høsten 2023. Etter det har produksjonen handlet om alt som kreves for at tunnelen skal forvandles fra et hull i bakken til en trygg motorvei.  

  • Grunnarbeid omfatter blant annet legging av avløpsrør, sluk og rør til trekking av strøm og fiberkabler, planering og veioppfylling før asfaltering. 
  • Innredning, eller vann- og frostsikring, innebærer montering av membran, armering og veggelementer. 
  • Betongarbeider. 

Mye betong går med i en veitunnel. Betongelementene som utgjør tunnelveggene støpes på en fabrikk og kommer ferdig til prosjektet. En annen disiplin er sprøytebetong, som brukes for å forsterke og brannsikre taket.  

Norsk-svensk samarbeid

Det Martin og Emil jobber med, er konstruksjoner som støpes på stedet, såkalt plasstøpte konstruksjoner. 

– Vi har til sammen 92 rømningsveier, 10 ELDU-er og åtte sjakter. Der er det mye betongarbeid. Takfundamenter er det veldig mange av, sier prosjektingeniør Emil Knutsson. 

– ELDU-er? 

– Eldriftsutrymmen, altså tekniske rom. 

Martin er svensk, mens Emil er fra Stavanger. Praten og faguttrykkene går både på norsk og svensk. 

– Så støper vi gangbaner langs alle løpene på innsiden av betongelementene. Det er 19 kilometer med gangbane som skal støpes. Og så er det mange klakker, sier Emil. 

Klakker er små klosser som støpes inntil berget. Her festes membranen som brukes for å hindre inntrenging av vann.  

– Jeg mener det er over 6000 klakker, sier Martin. 

Støp av gangbane.

 

Krever god planlegging

Arbeidet krever omfattende koordinering og samordning. Én konstruksjon krever gjerne støping i flere etapper. Mellom etappene må et annet fag, ofte grunnarbeid, inn og gjøre en operasjon.  

– Man er veldig avhengig av hverandre. Det er mange angrepspunkter og trange rampetunneler der mange har lyst til å være på samme sted, så det er kanskje den største utfordringen, sier Emil.  

Han holder orden på progresjonen i arbeidet og lager ukentlige statusoppdateringer. Martin jobber med kvalitet, besiktelser, avvik og rapportering. De to er blitt godt kjent i tunnelene etter mange turer for å sjekke arbeidet som gjøres. 

Under bakken er det stor aktivitet denne junidagen. Ett sted monteres veggelementer. Et annet sted er et arbeidslag opptatt med å legge et lag sprøytebetong i taket. Samtidig er en gjeng betongarbeidere i ferd med å støpe en gangbane. I mange tverrslag og fjellhaller er pumpestasjoner og rømningsveier under bygging. 

En betongkonstruksjon tar form.

 

Turen ender øverst i en av rampetunnelene, der slukkevannbassenget bygges. I en fjellhall som nesten minner om en katedral skal det støpes et kjempestort basseng som er en del av brannberedskapen i tunnelanlegget. 

Både Martin og Emil forteller at de trives veldig godt med å bygge tunnel i Sverige. 

– Jeg får jobbe med mange kompetente folk. Betongavdelingen er en fantastisk avdeling hvor man får muligheten til å utvikle seg og lærer noe nytt hver dag, sier Martin. 

– Det er så mye kompetanse på betong, sier Emil. 

– Om det er noe vi unge ikke kan, er det bare å gå over gangen og spørre. Så hjelper vi kanskje dem litt med Excel-dokumentene, ler han.