Hopp til hovedinnhold
Anlegg

Hardt arbeid under kaia

Dykkerdrakt

Formann Joar Øverlien bekrefter at det har vært både slitsomt, kaldt og vått. Men han klager ikke. 

– Det er det vi er vant til, sier han. 

Værlebrygga er en del av kaianlegget som brukes på ferjesambandet Moss-Horten. Mens de store ferjene kommer og går i en jevn strøm, jobber Dawid Szczepanik og Daniel Kulczycki på undersiden av kaia. De er i ferd med å sveise kontaktpunkter på titanbåndene som er del av det katodiske anlegget som beskytter armeringen mot korrosjon. 

Denne dagen kan man gå tørrskodd på stillaset under kaia, men det er ikke hverdagskost, ifølge Joar Øverlien. Mange dager har arbeiderne stått i vann til livet, og arbeidsantrekket har vært dykkerdrakt. Om vinteren, når vanntemperaturen har nærmet seg 0 grader, har arbeiderne avløst hverandre en gang i timen for at de skal holde seg noenlunde varme. 

Vannmeisling

Oppdraget i Moss har gått ut på å rehabilitere betongen under kaia, som har en flate på 3380 kvadratmeter. Moss Havn er oppdragsgiver. 

Før arbeidet kunne ta til, ble det etablert et spesielt stillas som henger rundt pilarene. Stillasdekket består av gitter-rister. Konstruksjonen gjorde det mulig å bevege seg trygt under kaia. 

Første del av jobben gikk ut på å fjerne ødelagt betong. Spesialistene i AF-selskapet Vannmeisling AS sto for denne delen av prosjektet. Ved vannmeisling fjernes skadd betong ved hjelp av vann under svært høyt trykk. 

Betongbiter på størrelse med knyttnever ble samlet opp fra stillasdekket. Betongen ble fraktet i trillebår til kanten av stillaset, hvor bitene ble lastet over i et nett. En truck løftet nettet opp på kaia. 

På denne måten ble 265 kubikkmeter med betong fjernet. Det tilsvarer 636 tonn betong, gitt en egenvekt på 2400 kg per kubikkmeter. 

Katodisk beskyttelse

Etter renskingen var mye av armeringen eksponert. For at det katodiske anlegget skal fungere er man avhengig av armeringskontinuitet. Totalt ble 4901 punkter koblet sammen for å oppfylle dette kriteriet. 

Deretter ble det lagt på sprøytebetong. Utenpå sprøytebetongen ble det montert titanbånd. Ved å sette strøm på titanbåndene og på armeringen, beskyttes metallet mot korrosjon. Utenpå titanbåndene ble det lagt på en ny runde med sprøytebetong. Drøyt 1000 tonn mørtel gikk med til sprøytingen. 

Anlegget ble til slutt startet opp av AF-selskapet Corroteam, som prosjekterer og leverer alt av materiell til det katodiske anlegget. 

Godt samarbeid

Anleggsleder Magnus Ulfsnes sier prosjektet har krevd betydelig innsats på grunn av krevende arbeidsforhold. Dette har stilt store krav til teamet. 

– I løpet av de to årene har prosjektet ikke bare testet faglige ferdigheter, men også evnen til samarbeid og problemløsning. Takket være deres innsats, evne til å tilpasse seg stadig skiftende arbeidsforhold og positiv holdning har samarbeidet mellom dem gått aldeles utmerket, mener Ulfsnes. 

Prosjektet har vært underlagt strenge sikkerhetsvilkår, og det har vært en klar regel om å stoppe arbeidet om vannet stiger for høyt eller om det er for store bølger. 

Erik Gressløs, teknisk sjef i Moss Havn, sier samarbeidet med Consolvo har vært bra. 

– Vi er veldig godt fornøyd med Consolvo. Dette er andre gang Consolvo har vunnet et rehabiliteringsoppdrag i Moss havn, og den gangen var vi også fornøyd med både samarbeid og resultat, sier Gressløs.