Hopp til hovedinnhold
Vikingtidsmuseet Bygdøy Oslo Kreditering: Statsbygg/AF Gruppen

Vikingtidsmuseet

På Bygdøy i Oslo finnes verdens best bevarte vikingskip. Når det nye vikingtidsmuseet står ferdig, blir det Norges nye verdensattraksjon.

Prosjektstatus

    Apr 2021
    Des 2026

    Sikring av verdensarven

    Vikingskipet ble bygget på 800 -tallet og ble funnet i tre store gravhauger på Oseberg, Gokstad og Tune. Dagens museum oppfyller ikke kravene til hvordan skipene og andre gjenstander fra vikingtiden skal lagres. I det nye museet vil vikingskipene og resten av samlingene fra vikingtiden bli presentert på en tryggere og mer publikumsvennlig måte enn det som er mulig i dag. Museet skal sikre befolkning og fremtidige generasjoner tilgang til kulturhistorisk kunnskap og forståelse av vikingtiden.

    • 1 447 MNOK

      Kontraktsverdi ekskl. mva og opsjoner

    • 13.000 kvm.

      Tre ganger størrelsen av dagens museum.

    AF Gruppen

    Huk Aveny 35, 0287 Oslo

    Spektakulær arkitektur

    Prosjektet har spektakulær arkitektur, men også utfordrende grunn- og betongarbeider, strenge krav til miljø, inneklima og sikring av skjøre gjenstander. På grunn av prosjektets mange særtrekk har Statsbygg valgt å gjennomføre dette i en såkalt samspillsentreprise, der Statsbygg og AF Gruppen sammen skal utvikle prosjektet.

    Hele museumsanlegget blir totalt drøyt 13.000 kvadratmeter, tre ganger så stort som det nåværende Vikingskipsmuseet.

    Det nye museet skal inneholde publikumsrettet samling av gjenstander fra Vikingskipsmuseet og fra Kulturhistorisk museum ved Universitetet i Oslo, samt funksjoner for forskning og konservering. 

    Flomtunnel og sjøvannsenergiforsyning

    Prosjektet har hatt et krav fra Oslo kommune om å håndtere overvann på tomta. Dette ble løst gjennom driving av en tunnel mellom tomta og nærmeste bukt, som er Langviksbukta. Den 350 meter lange tunnelen har en dobbel funksjon: I tillegg til å lede unna overvann, gjør tunnelen det mulig å benytte sjøvannsenergi på museet. Ved hjelp av tre varmepumper kan sjøvann benyttes til oppvarming og kjøling av hele det nye bygget, i tillegg til det eksisterende bygget som skal rehabiliteres.

     

    Slik bygges Vikingtidsmuseet

    Sikrer overvann og energi på Vikingtidsmuseet

    Aktuelt

    • AF-posten artikkel
      Unik betongjobb sikrer verdensarven

      I det nye Vikingtidsmuseet som reiser seg på Bygdøy skal verdens best bevarte vikingskip få et nytt og sikrere hjem, og publikum skal få komme enda tettere på historien. Det skal et sirkelformet bygg i betong sørge for.

      09.04.2025

    • AF-posten artikkel
      Kranselag på Vikingtidsmuseet

      11. desember ble det feiret at det nye Vikingtidsmuseet har kommet under tak.

      11.12.2024

    • AF-posten artikkel
      En grunnstein for fremtiden

      HKH Kronprinsesse Mette-Marit la ned grunnsteinen for det nye Vikingtidsmuseet på Bygdøy.

      04.06.2024

    • AF-posten artikkel
      Passer godt på skjøre kulturskatter

      -Alt vi foretar oss skjer tett på de skjøre vikingskipene. Derfor er kontroll på vibrasjoner og rystelser som kan påvirke gjenstandene kritisk, sier Ola Hammer, prosjektsjef for AF på Vikingtidsmuseet.

      14.02.2024

    • Inngår avtale med Statsbygg om bygging av Vikingtidsmuseet

      AF Gruppen har inngått kontrakt med Statsbygg for samspillsfase 2 (prosjektering og bygging). Kontraktsverdien for samspillsfase 1 og 2 er MNOK 1 447 ekskl. mva. og opsjoner.

      27.06.2023

    • AF-posten artikkel
      Vikingtidsmuseet klima-kontrolleres med energi fra sjøvann

      En 350 meter lang flomtunnel er en viktig del av anlegget som sørger for oppvarming og kjøling på det nye Vikingtidsmuseet.

      24.05.2023

    • AF-posten artikkel
      Første spadetak for Vikingtidsmuseet

      Det nye museet vil bli Norges nye verdensattraksjon. Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe hadde godt grep om spakene da han markerte byggestarten på Bygdøy.

      16.02.2023

    • Vikingtidsmuseet

    Prosjektinformasjon

    Prosjekttype: Offentlige bygg
    Arkitekt: AART architects
    Kunde: Statsbygg
    Entrepriseform: Samspill
    Entreprenør: