Miljø, AF Gruppen

Neste stopp Svalbard

Starter 1. mars

Avtalen mellom Store Norske og AF Decom ble signert 15. januar. Kontrakten har en verdi på omkring 70 millioner kroner.

Anleggsleder på prosjektet blir Per Martin Dokk, en gudbrandsdøl som trives med å jobbe langt nord i landet. Han er akkurat ferdig med å rive Tana bru i Finnmark, og nå blir Svalbard neste stopp.

– Offisiell oppstart er 1. mars, men vi tenker på å reise opp litt før. Det er ganske mye utstyr som må sendes oppover, sier Per Martin.

Ikke første prosjekt på Svalbard

Med dette prosjektet gjør AF comeback i Svea, som ligger innerst i Van Mijenfjorden på Svalbard.

Fra 2011 hadde AF Gruppen driftsavtale med Store Norske om transport-, anleggs- og vedlikeholdstjenester i Svea. Kontrakten omfattet transport av kull og vedlikehold av veier, flyplass og annen infrastruktur.

– Vi hadde også ansvar for transport av en del tyngre utstyr fra Longyearbyen til Svea. Om vinteren ble dette fraktet med doser eller tråkkemaskin fram og tilbake, forteller Harald Skyttern Berg, personalsjef i AF Anlegg.

AF har også drevet anleggsvirksomhet på Svalbard, og har blant annet utvidet kaien Kapp Amsterdam.

Industrieventyr

Etter 99 års kullproduksjon ble det i 2017 besluttet å avvikle gruvedriften i Svea. Nå pågår arbeidet med rydde opp og tilbakeføre gruvesamfunnet til naturen, opplyser Store Norske Spitsbergen Kullkompani (SNSK).

– Bygningsmassen utgjør totalt i overkant av 30.000 kvadratmeter. I tillegg skal lasteanlegg, tankanlegg og kraftstasjon rives, og vi skal fjerne et oppdemmet vannmagasin. All bebyggelse skal bort, bortsett fra fire bygninger som er oppført før 1946 og dermed er automatisk fredet på Svalbard. Bygningsmassen vil bli sanert og resirkulert på best mulig måte, sier prosjektleder for Miljøprosjekt Svea og Lunckefjell, Gudmund Løvli, i en nyhetsmelding fra SNSK

Anleggsleder Per Martin Dokk ser på prosjektet som en siste sjanse til å jobbe med det som har vært et industrieventyr på Svalbard.

– For mange i Gudbrandsdalen var Svea en populær arbeidsplass. Jeg har jobbet i anleggsbransjen i mange år og har hørt mange historier derfra. Når de nå stenger alt som er forbundet med gruvedrift, ville det vært synd om man ikke fikk kikket på det, sier han.

– Passer godt

AF Decom-direktør Amund Lien sier prosjektet på Svalbard passer godt til selskapets kompetanse.

– Vår selskapsvisjon er å rydde fra fortiden og bygge for fremtiden. Med tanke på Svea sin industrielle historie og ikke minst beliggenhet, er dette et prosjekt som får spesiell oppmerksomhet i vår organisasjon. AF Decom har lang erfaring med å rive og gjenvinne alle typer bygg og konstruksjoner, og vi er trygge på at vår kompetanse passer Miljøprosjektet i Svea godt. Vi er allerede i gang med detaljerte planer slik at Svea skal fremstå mest mulig upåvirket når vi har gjennomført våre arbeider på en trygg og sikker måte, sier Amund Lien.

Liker utfordringer

Da lokalavisen Dølen skrev at Per Martin skulle til Svalbard, ble han sitert slik:

«Jeg har alltid ønsket å oppleve Svalbard, og skal innrømme at dette var en jobb jeg nærmest maste meg til å få.»

– Det er for så vidt riktig, ler Per Martin.

Han liker utfordrende prosjekter der han må ta et skritt ut av komfortsonen.

– Rivejobben er ganske vanlig, det er plassen som er utfordrende, spesielt tilkomsten og at det er veldig strenge regler for håndtering av avfall. Det er værhardt, men ingen ting skal blåse vekk, så det blir mye sikringer i forhold til det. Om vinteren er fjorden frosset til, så det er ikke båttrafikk. Alt utstyr må fraktes inn over breen. Det skaper noen utfordringer man ikke tenker på i det daglige.

Tar med seg de beste folka

Prosjektet skal være ferdig i desember 2021. Per Martin gleder seg til å ta fatt på jobben sammen med et solid team.

– Vi har de beste folka i AF Decom, det er ikke tvil om det. Jeg har fantastiske kolleger, skryter anleggslederen, og trekker fram den vellykkede rivingen av Tana bru.

– Tana bru er en 200 meter lang hengebru som går over en av de beste lakseelvene i Norge. Vi rev den med alle restriksjonene som fulgte med. Ikke et malingsflak endte opp i elva. Nå gjenstår bare vaierne og tårnene, som skal veltes og dras på land. Det arbeidet begynte 1. februar, forteller Per Martin.