Markering av gjennomslag i Hellerudtunnelen
Sirin Stav (MDG), byråd for miljø og samferdsel, fyrte av salven som markerte gjennomslaget i tunnelen. Milepælen ble feiret med pølse, kake og taler.
AF Anlegg oppgraderte t-banelinjen mellom Brynseng stasjon og Hellerud stasjon på Østensjøbanen i Oslo.
Sirin Stav (MDG), byråd for miljø og samferdsel, fyrte av salven som markerte gjennomslaget i tunnelen. Milepælen ble feiret med pølse, kake og taler.
Samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) klippet snoren som markerte åpningen av den nye t-banestrekningen mellom Brynseng og Hellerud.
Arbeidene omfattet blant annet en ny 400 meter lang tunnel til Hellerud stasjon, to nye bruer og grunnarbeider for cirka 1,5 km ny t-banelinje.
Bryn, Oslo
Den tidligere t-banestrekningen mellom Brynseng og Hellerud ble bygget på 1920-tallet. Strekningen var bratt og svingete, noe som førte til mye støy og slitasje. Hastigheten var begrenset til 30 km/t over en lengre strekning. På den nye strekningen skal t-banetogene i første omgang kjøre i 50 km/t.
Den gamle traseen skal bygges om til sykkelvei av Oslo kommune.
– Vi er glade for å bidra i fornyelsen av deler av Østensjøbanen som vil medføre et bedre kollektivtransporttilbud til befolkningen i Oslo, sier Geir Flåta, konserndirektør i AF Gruppen.
Her rives Bryn bru
Med gjester, musikk, taler og boller ble Oslos nye T-banetrasé behørig åpnet mandag morgen.
04.09.2023
Mens andre har ferie, jobber Mowahid Shabbir (24) med å oppgradere T-banen i Oslo.
13.07.2023
I løpet av noen hektiske netter ble nye Bryn bru i Oslo montert.
15.03.2023
Etter omhyggelig planlegging var det i høstferien klart for riving av den nesten 100 år gamle Bryn bru i Oslo.
21.10.2022
En viktig milepæl er nådd i arbeidet med den nye T-banestrekningen mellom Brynseng og Hellerud i Oslo.
10.08.2022